سحرگاه

علوم قرآنی و حدیث

سحرگاه

علوم قرآنی و حدیث

سحرگاه


بگو... بسم الله الرحمن الرحیم

تا دم از شام سر زلف تو هر جا نزنند
با صبا گفت و شنیدم سحری نیست که نیست...

المپیاد دانشجویی علوم قرآن و حدیث

شنبه, ۲۴ آبان ۱۳۹۳، ۰۹:۳۱ ق.ظ

المپیادی ها!

برای دریافت منابع المپیاد علوم قرآن و حدیث این جا دریافت کلیک کنید.

معرفی المپیاد دانشجویی قرآن و حدیث

%d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%81%db%8c-%d8%a7%d9%84%d9%85%d9%be%db%8c%d8%a7%d8%af-%d8%af%d8%a7%d9%86%d8%b4%d8%ac%d9%88%db%8c%db%8c-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86-%d9%88-%d8%ad%d8%af%db%8c%d8%ab

گروه دانشگاه: المپیاد دانشجویی هم‌اکنون با ۱۷ رشته برگزار می‌شود و رشته الهیات و معارف نیز با گرایش قرآن و حدیث یکی از این رشته‌ها است.

المپیاد دانشجویی از سال 1375 و با شش رشته شروع به کار کرد و هم‌اکنون با 17 رشته برگزار می‌شود. رشتۀ الهیات و معارف اسلامی نیز با محوریت گرایش علوم قرآن و حدیث از دومین دوره این المپیاد یعنی سال 1376 به این المپیاد پیوسته و تاکنون نیز به شکل پیاپی هر سال برگزار شده است.

در ارتباط با کمیته علمی المپیاد دانشجویی الهیات نیز هم اکنون دکتر منصور پهلوان به عنوان مسئول کمیته علمی و دو استاد دیگر دانشگاه تهران یعنی دکتر مجید معارف و دکتر عبداالهادی فقهی‌زاده عضو کمیته علمی آن هستند.

در زمینه شکل برگزاری این المپیاد که از سال 1375 و با 6 رشته شروع به کار کرد و هم‌اکنون با 17 رشته برگزار می‌شود، نیز باید گفت که شامل دو مرحله است که خود به دو شکل متمرکز و غیرمتمرکز طراحی شده است.

در شکل غیرمتمرکز، کشور به هشت قطب علمی (تهران، مازندران، مشهد، تبریز، اصفهان، شیراز، کرمان و همدان) تقسیم شده است و دانشجویان ممتاز هر قطب ابتدا با یکدیگر به رقابت پرداخته و منتخبان آنها به مرحله نهایی راه می‌یابند.

در شیوۀ متمرکز نیز مرحلۀ اول آن کنکور کارشناسی ارشد است و 15 نفر اول آن به عنوان برگزیده، به مرحلۀ نهایی المپیاد راه می‌یابند. منتخبانی که به شیوۀ متمرکز و غیرمتمرکز به مرحلۀ نهایی رسیده‌اند به شکل هم‌زمان و در یکی از دانشگاه¬های معتبر کشور به رقابت خواهند پرداخت.
درخور توجه است که مرحله نهایی المپیاد دانشجویی الهیات غالباً طی دو روز و مُفاد آزمون آن نیز شامل سه درسِ علوم قرآن، حدیث و تفسیر است. آنچه که در ارتباط با منابع این دروس تاکنون از سوالات سال‌های گذشته برمی‌آید، آن است که غالب سوالات، از همان منابعی است که آزمون کارشناسی ارشد قرآن و حدیث طرح می‌شود.
البته برخی منابع را باید با تاکید بیشتر مورد مطالعه قرار داد؛ از قبیل الاتقان سیوطی و البیان آیت‌الله خویی(به شکل کامل) در درس علوم قرآن؛ تاریخ عمومی حدیث و تاریخ حدیث شیعه دکتر مجید معارف، همچنین اصطلاحات درایی شیعه و سنی به طور کامل، در درس حدیث؛ و نظرات تفسیری علامه طباطبایی در المیزان (غالباً در حد سوره‌های آزمون کارشناسی ارشد) و همچنین آشنایی اجمالی با تفاسیر و مفسران آنها، در درس تفسیر.
شایان ذکر است که سوالات در این مرحله تشریحی بوده و هیچ محدودیتی برای طراحان نسبت به منابع پیش‌گفته وجود ندارد و المپیاد این ظرفیت را دارد که از منابع دست اول رشته علوم قرآن و حدیث سوال استخراج شود. داوطلبان شرکت در این آزمون می‌توانند اخبار و موارد تکمیلی را در سایت http://olympiad.sanjesh.org/  مشاهده کنند.

قاسم درزی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی